• Home
  • Ons IKC
    • Onze visie
    • Ons onderwijs
    • Kinderopvang
    • Het team
  • Praktische info
    • IKC Gids
    • Aanmelden
    • Vakantierooster
    • Verlof
    • Beleid
    • Downloads
    • Schooltijden en programma school en omgeving
    • Gezond IKC
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Passend Onderwijs
    • Privacy

Onze visie

IKC Franciscus, samen voor elkaar!

Met IKC Franciscus willen we een stevige leefomgeving creëren voor alle kinderen. Deze leefomgeving, zowel op het IKC als thuis, vormt een sterke basis voor de ontwikkeling van de kinderen. In deze leefomgeving zijn de verschillende werelden voor kinderen en hun gezinnen met elkaar verbonden (onderwijs, opvang, zorg, sport, kunst en cultuur, de wijk).

Onze 3 belangrijkste kernwaarden hierbij zijn: Vertrouwen, Verantwoordelijkheid en Verbinden.

We willen een krachtig ontwikkel- en onderwijsaanbod aanbieden met oog voor talent. Warme, betrokken samenwerking met ouders/verzorgers, zorgt voor brede versterking, ook in de wijk. Een goed, gestructureerd en verantwoordelijk aanbod voor kinderen van 0 tot 12 jaar dat 12 uur per dag aansluit bij kansen voor het hele kind. Wij staan voor primaire ontwikkeling, met een bijzondere nadruk voor de ontwikkeling van het jonge kind. Ons ontwikkel- onderwijsconcept vindt zijn oorsprong in directe expliciete instructie (EDI) en handelingsgericht werken (HGW). Ons pedagogisch klimaat wordt dagelijks ingericht volgens de Kanjer-Training. (vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect).

Wij bereiden kinderen voor op een toekomst vanuit kansengelijkheid met een ambitieus perspectief. Van 7.30 tot 18.30 uur bieden wij opvang, onderwijs en opvoeding voor gemiddeld 340 kinderen van 0 tot 13 jaar. 
In onze gemeenschap staat de warmte en onvoorwaardelijkheid naar de kinderen en hun gezin centraal. De samenwerking in de driehoek kind-gezin-IKC en dus de driehoek onderwijs-kinderopvang-(jeugd)zorg is onvoorwaardelijk. De vele ontmoetingen binnen alle leeftijden en de saamhorigheid vanuit sociale inclusie, bindt en borgt onze handelwijze in onze visie op burgerschap.

De hele kindertijd is bepalend voor de toekomstige opleiding van een kind. Omdat niet bij ieder kind de thuissituatie optimaal is, kan elk kind maar ook de ouder(s) rekenen op een veilige, rustige pedagogisch verantwoorde leeromgeving met aandacht voor individuele ontwikkeling. Om dit te realiseren investeren wij in maatwerk op groepsgrootte, is ons team uitgebreid met pedagogisch-specialisten en coördinatoren passend onderwijs (CPO). Wij werken nauw samen met eerstelijnsvoorzieningen vanuit ons IKC door de gerichte inzet van een jeugdondersteuner kindcentra (JOK). De betrokken professionals van ons IKC en onze respectvolle omgangsnormen, vormen hiervoor de basis.

Door deze inzet wordt de samenwerking rondom het kind versterkt. De jeugdondersteuner werkt intensief samen met het team van het IKC aan een inclusieve, gezonde pedagogische omgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Zowel op het IKC als thuis. We zorgen voor een gevarieerd palet aan professionals rondom de kinderen, die ingeschakeld kunnen worden waar nodig is. Het kind staat hierbij centraal, we doen wat nodig is. De jeugdondersteuner richt zich op snel en effectief reageren op ontwikkelingsvragen van kinderen, opvoedvragen van ouders en ondersteuningsvragen van pedagogisch medewerkers en leerkrachten. We willen hierbij eventuele belemmeringen van de ontwikkeling van het kind voorkomen of zo snel mogelijk opheffen, zodat het kind vanuit een vertrouwde omgeving op het IKC volop de ruimte krijgen om zich op hun eigen manier te kunnen ontwikkelen.

Ons onderwijs

Contact

Johan de Walestraat 1
8921 XB Leeuwarden       
058 - 26 65 909
info@ikcfranciscus.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen.

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    • Privacyregelement
    • Privacyverklaring
    • Rechten van betrokkenen
    • Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)
    • Gedragscode leerlingen
    • Reglement internet en sociale media op school
    • Responsible Disclosure
    •  Reglement cameratoezicht


    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title